خرمشهر و نیروی دریایی

 

در شروع جنگ، بحث خرمشهر و مقاومت 34 روزه آن مطرح است. در آن ایام تفنگداران نیروی دریایی ارتش جمهوري اسلامي ايران به علت وجود پایگاهی كه در ضلع جنوبی خرمشهر واقع شده بود در درگیری‌های 34 روزه مقاومت خرمشهر حضور فعال داشتند، محور كار دفاع 34 روزه خرمشهر نیروی دریایی ارتش جمهوري اسلامي ايران بود

درگيري واحدهاي شناور نيروي دريايي با دشمن در قبل از حمله سراسري 31 شهريور كه منجر به نابودي تعدادي از واحدهاي شناور دشمن در اروندرود گشت، نشان دهنده پيشتازي نيروي دريايي در مقابله با هجوم ناجوانمردانه دشمن مي‌باشد. در آغاز جنگ فقط تفنگداران دريايي در خرمشهر باقي ‌ماندند و از اين تاريخ حضور نيروي دريايي در صحنه‌هاي نبرد زميني و حماسه‌هايي كه تفنگداران و تكاوران اين نيروي قهرمان در حفظ خرمشهر، آبادان و شكستن محاصره دريايي آن و نيز مقاومت دليرانه تكاوران دريايي در "كوي ذوالفقاريه آبادان" و شهر خرمشهر در اوايل جنگ نيز بر تارك اين شهر مي‌درخشد.

رزمندگان ايثارگر "نداجا" با حضور مستمر و هوشيارانه در جزاير خلیج فارس، سكوهاي نفتي و مناطق انحصاري اقتصادي، ضمن در جريان نگه داشتن روند نقل و انتقال اجناس و كالاهاي اقتصادي و مايحتاج ضروري مردم، تلاش شبانه‌روزي دشمن را در راستاي جلوگيري از صدور نفت ايران، ناكام گذارند و از ايجاد اختلال در چرخه صدور نفت و ايجاد بحران اقتصادي در كشور ممانعت نمودند.

در واقع اولین شکست دشمن در خرمشهر رقم خورد به این معنا كه وعده فتح سه روزه خرمشهر 34 روز طول كشید، پس از اشغال خرمشهر در چهارم آبان ماه سال 59، دشمن متجاوز حریصانه و مغرورانه به خیال تصرف آبادان و سایر شهرهای خوزستان به سمت آبادان حرکت کرد در كوی ذوالفقاریه آبادان با مقاومت جانانه مردم و "تكاوران نیروی دریایی" مواجه شد و بدین ترتیب اشغال آبادان توسط نیروهای بعثی تکمیل نشد. در مقاومت کوی ذوالفقاريه، 285 نفر از نیروهای دشمن کشته و 120 نفر به اسارت گرفته شدند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: حماسه های دفاع مقدس خرمشهر نیروی دریایی

تاريخ : یک شنبه 7 مرداد 1397 | 22:36 | نویسنده : محمدرضا |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب وکیل
  • بک لینک
  • وب مهندسی نفت
  • وب قالب بلاگفا